Οι στρατηγικοί άξονες όπως, πολύ σωστά, έχουν τεθεί από το Υπουργείο Τουρισμού και την Κυβέρνηση έχουν να κάνουν με τη βελτίωση της ποιότητας του τουρισμού, την βιωσιμότητα, την αυθεντικότητα, τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, τη σύνδεση της πρωτογενούς παραγωγής με τον τουρισμό, την παρεχόμενη εκπαίδευση και την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

Για την οικονομία του χρόνου, δεν θα ασχοληθούμε με την επιμέρους ανάλυση των παραπάνω αξόνων.

Του Νίκου Χατζηαλέξη*

Μπορούμε όμως να πούμε πως η απάντηση στο πως θα επιτύχουμε όλα τα παραπάνω βρίσκεται στην οργάνωση και στη βελτίωση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος (κατ’ επέκταση στην επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος) μέσα από την άμεση εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας, δηλαδή των ΟΤΑ, των κατοίκων, επιχειρήσεων κτλ.

Το όχημα για την οργάνωση του τουριστικού προϊόντος με την εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας είναι οι φορείς Διοίκησης Προορισμών, οι γνωστοί DMOs (Destination Management Organisations).

Πέραν από την αναγκαιότητα αναβάθμισης των υποδομών της χώρας μας, σε επίπεδο οργάνωσης, το μοντέλο των DMOs θα συμβάλει τα μέγιστα.

Προς την κατεύθυνση αυτή είναι και η πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού για σύσταση Περιφερειακού Συμβουλίου Τουρισμού.

Θεωρούμε όμως πως πρέπει να προχωρήσουμε ένα βήμα παρακάτω στη δημιουργία φορέων ή άλλων δομών διοίκησης και διαχείρισης προορισμών, μόνιμης βάσης, στελεχωμένων, με εκπροσώπηση από φορείς, άμεσα ή έμμεσα προερχόμενους από το τουριστικό σύστημα, με κάθετη οργάνωση, από τα πάνω προς τα κάτω, και αντίστροφα.

Οι φορείς αυτοί θα οργανώσουν, θα συνθέσουν και θα προωθήσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του προορισμού με την έμπρακτη και άμεση εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας, μια διαδικασία άλλωστε, κλειδί στην επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης επαναφέροντας στη συζήτηση, τα ζητήματα της φέρουσας ικανότητας ενός προορισμού, ζητούμενα για την επίτευξη των στρατηγικών αξόνων.

Οι φορείς αυτοί θα συμβάλουν στην οργάνωση του προορισμού, στον συντονισμό φορέων και επιχειρήσεων, τουριστικών αλλά και πρωτογενούς παραγωγής, στην καλύτερη μεταφορά και ερμηνεία της πληροφορίας από κάτω προς τα πάνω και αντίστροφα αλλά και σε πολλά άλλα επιμέρους ζητήματα οργάνωσης και προβολής του προορισμού.

Έτσι θα έχουν αποτέλεσμα οι προσπάθειες για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και το «365 ημέρες τουρισμός» και θα μπορούμε να μιλάμε για ενιαία εικόνα του προορισμού (πχ Μακεδονία, Χαλκιδική, Ελλάδα κτλ) κάνοντας πραγματικότητα την ενοποίηση, με όρους μάρκετινγκ, μεμονωμένων μικρών ή μεγαλύτερων προορισμών.

Το μοντέλο θα περιλαμβάνει τρία επίπεδα οργάνωσης, όχι απαραίτητα της ίδιας δομής και λειτουργίας, με επικοινωνία όλων των επιπέδων μεταξύ τους :Υπουργείο – Περιφέρεια και Περιφερειακές Ενότητες – Δήμοι.

Το προτεινόμενο μοντέλο βασίζεται στην άμεση εμπλοκή και ενίσχυση του ρόλου των ΟΤΑ στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας.

Οι ΟΤΑ είναι οι κύριοι εκφραστές και αποδέκτες τόσο των αναπτυξιακών πρωτοβουλιών όσο και των προβλημάτων σε τοπικό επίπεδο.

Σημαντική όμως θα είναι και η παρουσία των επαγγελματικών φορέων (επιμελητήρια, τουριστικές επιχειρήσεις κτλ), εκπαιδευτικών οργανισμών και δημόσιων υπηρεσιών, αλλά και του Υπουργείου Πολιτισμού σε επίπεδο Δήμων και Περιφερειακών Ενοτήτων, σύμφωνα με τα εκάστοτε δεδομένα.

Οι οργανισμοί αυτοί θα κάνουν τη διαφορά και θα δώσουν λύσεις, καθώς θα βελτιώσουν το τουριστικό προϊόν και συνεπώς και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουρισμού.

Θέλω να πιστεύω, πως μόνο μέσω της σύμπραξης και της συνεργασίας μπορούμε να επιτύχουμε όλους τους παραπάνω υψηλούς στόχους που θέτουμε κατά καιρούς.

*Ξενοδόχος, Υπεύθυνος Τομέα Τουρισμού ΟΝΝΕΔ

Source link