Όταν το περασμένο καλοκαίρι αναβαθμίστηκε ο Νίκος Παπαθανάσης και από υφυπουργός προήχθη σε αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης, ο Άδωνις Γεωργιάδης (υπουργός Ανάπτυξης) ανακοίνωσε πως ο πρωθυπουργός τού ανέθεσε ένα πολύ σημαντικό πρότζεκτ, το να βρεθεί άκρη με τα ναυπηγεία και να τρέξουν οι διαδικασίες ώστε να προσελκυθούν επενδυτές.

 Του Μ.ΚΕ.

Βασικός στόχος να δοθεί λύση σε έναν υπερδεκαετή πονοκέφαλο που δεν κατάφεραν να αντιμετωπίσουν όλες οι κυβερνήσεις από την εποχή του Κώστα Καραμανλή.

Μέχρι και πριν από λίγους μήνες όλα φαίνονταν ευνοϊκά. Μάλιστα είχαμε μέχρι και παρεμβάσεις του Αμερικανού πρέσβη, Τζέφρι Πάιατ, που έδειχναν οριστική λύση. Οι προοπτικές για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά έδειχναν ευνοϊκές. Στα Ναυπηγεία Ελευσίνας η διαδικασία εξυγίανσης από την Onex έμπαινε σε τροχιά υλοποίησης, μετά από σχεδόν ενάμιση χρόνο διαπραγματεύσεων. Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) αναμενόταν μεγάλη συμμετοχή στον διαγωνισμό πώλησης από τον ειδικό διαχειριστή. Τελικά, και οι δύο περιπτώσεις δεν προχώρησαν με την ταχύτητα που πολλοί περίμεναν. Τουναντίον, παρουσιάζονται συνεχώς νέα προβλήματα και η αναμενόμενη ανάταξη της ναυπηγικής δραστηριότητας αργεί.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρίσκονται σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης προκειμένου το Δημόσιο να ανακτήσει παράνομες κρατικές επιδοτήσεις που, μαζί με τις προσαυξήσεις, κινούνται στα επίπεδα των 700 εκατ. Έχουν βγει προς πώληση σε δύο διακριτούς διαγωνισμούς, ο ένας διενεργείται από τον ειδικό διαχειριστή που έχει τοποθετήσει το Δημόσιο. Ο εν λόγω διαγωνισμός ήταν άγονος, καθώς υποβλήθηκε μόνο μία ανταγωνιστική προσφορά, από την Pyletech, ύψους 15,1 εκατ., που κρίθηκε χαμηλή από τη γενική συνέλευση των πιστωτών (το Δημόσιο έχει τη μερίδα του λέοντος), που συγκάλεσε ο ειδικός διαχειριστής. Ο δεύτερος διαγωνισμός είναι αυτός που διενεργήθηκε από την ΕΤΑΔ και αφορά τα υπόλοιπα γειτνιάζοντα στρέμματα, που περιλαμβάνουν και την κτιστή δεξαμενή 5.

Μετά το ναυάγιο των δύο διαγωνισμών από την ειδική διαχείριση και από την ΕΤΑΔ, πλέον εισερχόμαστε σε φάση επανεκκίνησης. Έτσι, το υπουργείο Οικονομικών μάλλον θα επεκτείνει τη διάρκεια της ειδικής διαχείρισης, η οποία λήγει τον Μάρτιο. Και αυτό θα συμβεί προκειμένου να προκηρυχθεί εκ νέου ο διαγωνισμός για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων τής «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ». Πάντως, η Pyletech μέλος του ομίλου North Star του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου έχει ανακοινώσει ότι το ενδιαφέρον της και για τα δύο οικόπεδα παραμένει. Και σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι προτίθεται να προχωρήσει σε επένδυση 700 τουλάχιστον εκατομμυρίων ευρώ που θα δημιουργήσουν 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.

Στο παιχνίδι και το Χαϊδάρι

Ένα άλλο ζήτημα για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά προέκυψε και με τη διεκδίκηση της Προβλήτας 4 από τον δήμο Χαϊδαρίου. Μάλιστα, ο δήμος προχώρησε σε νομικές ενέργειες διεκδικώντας να του αποδοθεί η Προβλήτα 4 στην Ακτή Σκαραμαγκά και να μην παραχωρηθεί η χρήση της στον μελλοντικό αγοραστή των Ναυπηγείων. Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος Χαϊδαρίου απηύθυνε εξώδικη δήλωση προς την ΕΤΑΔ κατά τη διενέργεια του πρόσφατου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση τμήματος της έκτασης των Ναυπηγείων.

Στο εξώδικό του ο Δήμος καλεί την ΕΤΑΔ να απέχει από οποιαδήποτε ενέργεια αφορά και περιλαμβάνει την έκταση της Προβλήτας 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, άλλως δηλώνει ότι θα καταφύγει ενώπιον κάθε αρμόδιου Δικαστηρίου και Αρχής. Ακόμη εντοπίζει προβλήματα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς και στον διαγωνισμό που αφορούσε το υπόλοιπο κομμάτι της έκτασης των Ναυπηγείων, καθώς με προηγούμενη εξώδικη δήλωση είχε επισημάνει ότι στα προς πώληση από τον Ειδικό Διαχειριστή ακίνητα περιλαμβάνονταν και οικόπεδα τα οποία, σύμφωνα με το ΚΑΕΚ τους, δεν ανήκουν στον Ειδικό Διαχειριστή, δηλαδή στα ΕΝΑΕ, αλλά στον Δήμο.

Και όπως κατανοεί και ο πλέον αδαής, εάν τελικά το Χαϊδάρι δεν σταματήσει στο εξώδικο, αλλά προχωρήσει και σε άλλες νομικές ενέργειες, τότε και ο διαγωνισμός θα πάει πίσω, μέχρι να ολοκληρωθεί η δικαστική διαμάχη. Εκτός και εάν η ΕΤΑΔ λύσει το θέμα με τη μέθοδο του συμβιβασμού.

Η Ελευσίνα

Στο μέτωπο των Ναυπηγείων Ελευσίνας φαίνεται κάποια πρόοδος, αν και με μικρές καθυστερήσεις. Η ΕΥ ολοκλήρωσε την έκθεση εξυγίανσης, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες τοποθετεί τα χρέη της εταιρείας στα περίπου 400 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι για την εξυγίανση θα χρειαστεί η ανάληψη χρεών περίπου 350 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων οφείλονται στο Πολεμικό Ναυτικό. Κατά τις ίδιες πληροφορίες τα χρέη προς ασφαλιστικά Ταμεία διαμορφώνονται στα περίπου 60 εκατ. ευρώ, στο ελληνικό Δημόσιο στα περίπου 20 εκατ. ευρώ, στις τράπεζες στα περίπου 80 εκατ. ευρώ και στους εργαζομένους περίπου 35 εκατ. ευρώ.

Όμως τόσο η τωρινή διοίκηση των Ναυπηγείων, που έχει τη στήριξη της Onex, αλλά και οι εργαζόμενοι της εταιρείας καταγγέλλουν ότι η μέτοχος εταιρεία AXIS επιχειρεί να σταματήσει την προσπάθεια εξυγίανσης. Τα παραπάνω έγιναν γνωστά από επιστολή που έστειλε στον πρωθυπουργό και στα μέλη της κυβέρνησης ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ιωάννης Στεφάνου, ζητώντας την παρέμβαση του Μαξίμου. Επιστολή με αντίστοιχο περιεχόμενο έστειλαν και οι εργαζόμενοι.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης πως όποιος αποκτήσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα χρειαστεί να καταβάλει και επιπλέον κεφάλαια της τάξης των 10 εκατ. για την τακτοποίηση αυθαιρέτων και την εκμίσθωση αιγιαλού και άλλων εξόδων. Για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει, χωρίς όμως να μεταφραστεί σε ανταγωνιστική πρόταση στον διαγωνισμό του ειδικού διαχειριστή, και η ONEX που επιχειρεί να αποκτήσει μέσω του πτωχευτικού δικαίου τα ανταγωνιστικά Ναυπηγεία της Ελευσίνας, αναλαμβάνοντας ρυθμισμένες υποχρεώσεις της τάξης περίπου των 270 εκατ. ευρώ.

 

Source link